ПАМЕТ БЪЛГАРСКА...

ТЕМИ,СВЪРЗАНИ С МИНАЛО, НАСТОЯЩЕ И БЪДЕЩЕ НА БЪЛГАРИЯ И БЪЛГАРИТЕ...

ДОБРЕ ДОШЛИ В БЛОГА НА АЛЕК!

...Настоящият блог е предназначен за широк кръг читатели, които в желанието си да опознаят своя народ, чувстват нужда да го видят и в неговото историческо минало. Ако не бе днешното тревожно време с тежките изпитания, които носи народа ни, този блог навярно нямаше да съществува. Причината за появата му е само една- днес всеки е длъжен да даде на общността си онова, което може.

Историята не би била история, ако не казва истината,пък и никой не е имал трайна печалба от заблужденията, с които е бил хранен....

" О, минало незабравимо!"....

“…Като се занимавам с миналото и пиша животописи, аз приемам дълбоко в душата си спомена за тия велики, благородни мъже и когато се натъкна във всекидневието на нещо низко, порочно, неблагородно, способен съм кротко, без да се дразня, да отклоня своя ум към достойни примери…”

ПЛУТАРХ, “Успоредни животописи”, ІІ век след Христа

“…Наред с непостоянството и нетрайността, от които е проникнато цялото ни историческо битие, тук има и нещо друго, не по-малко характерно: периодичното повторение на едни и същи явления в него. Би могло да се каже дори, че ако в нашия, лишен от приемственост и трайност исторически живот, има нещо неизменно и постоянно, то е именно ритмичното редуване на състояния и прояви, напълно сходни с преживяното в миналото. При всеки един от големите периоди на своята история ние като народ сме повтаряли онова, което по-рано е било. Ако в това отношение при един или друг случай се явява известна разлика, тя е в подробностите, дължими на времето и условията, но не в същността. В основните си моменти историята на Второто ни царство е повторение на тая от Първото. Още по-забележително обаче е, че и най-новият период от нашето равитие се отличава със същите черти, които са ни познати от нашето средновековие…”

Петър МУТАФЧИЕВ, “Книга за българите”, 1936 г.

..."“Българите бяха оня народ, който – покрай Викингите – допринесе най-много за организиране и оформяне на цивилизацията на цяла Източна Европа. Прабългарите са организирали българо-славянските племена в една нация, в която българският дух и култура са останали подкваса за вечни времена”.

Prof. Shigeoshi Matsumae

...Историята е нещо много странно, но едно е ясно - човек трябва да знае откъде е тръгнал, за да узнае къде иска да стигне! Историята не трябва да е повод за спорове! Изтъркано е, но не сме КОЙ ДА Е! Нашите предци са били умни хора, и най-малко това показва, че нашия народ има потенциал, и той е в нашите ръце!...

Ето защо тук трябва да събираме тези хубави, но и понякога спорни моменти и да говорим за тях!Мисля, че ще е от полза на всеки...

Знаете неща, с които всеки българин трябва да се гордее? Нека поговорим...


Архив на блога

Търсене в този блог

Популярни публикации

Вечният календар на прабългарите

Вечният календар на прабългарите
Ал.Лудколев

четвъртък, 21 октомври 2010 г.

Кан Умор

Умор

кан на България

Управление766 (765)
Роден?
Починал8 век
ПредшественикСавин
НаследникТокту
ДинастияУкил (Вокил?)

Кан Умо̀р е монарх, управлявал България едва за 40 дни през 766 г. Според Именника на българските канове, Умор е от рода Укил (Вокил).

Опитите на кан Сабин за помиряване с Византия довеждат до недоволство в България и той бива принуден да избяга в Месемврия, а оттам при Константин V Копроним. Макар през 763 г. да бива сключен мирен договор с Византия, Сабин не се завръща в България.

През 766 г., в 3 индиктион, а по прабългарския календар в годината дилом (на змията) в месец тутом (четвърти), Сабин поставя на свое място Умор, който като него произхожда от рода на кан КормисошВокил. Но управлението на кан Умор продължава едва 40 дни. Токту и брат му Баян от рода Угаин вдигат бунт и го свалят от престола.

















Кан Савин

Савин
кан на България

Управление 764-766
Роден 8 век
Починал ?
Предшественик Телец
Наследник Умор
Брак дъщеря на Кормисош

Кан Савѝн или Сабѝн е монарх, управлявал България от 764 до 766 г. (според Васил Златарски и Иван Венедиков). Той е зет на кан Кормисош от рода Вокил.

Според някои изследователи кан Савин е със славянски произход, поради което името му не присъства в Именника на българските канове. Той води мирни преговори с византийския император Константин V Копронѝм, които отначало биват запазени в тайна. След разкриването на тези преговори е свикан народен събор, на който бива решено България да не се сключва мирен договор с Византия. След събора, изоставен от своите порддръжници, през 766 г. Савин търси убежище в Месемврия (Несебър), от където се отправя към Константинопол. Там той бива приет от василевса, който урежда прехвърлянето на Савиновото семейство от България. През 768 г. Савин присъства на преговорите на Константин V с новия български владетел - Паган, но думите на императора от името на бившия кан не оказват въздействие върху Паган.

Кан Савин прекарва остатъка от живота си като изгнаник в Константинопол.

Кан Телец

Телец
кан на България

Управление 761-764 (?)
Обкръжение Хан (титла)
Роден ок. 731
Починал ок. 764
Предшественик Винех
Наследник Савин
Династия Угаин

Кан Телѐц е владетел на България от 760 до 763 г. (според Васил Златарски: 761-764, Моско Москов: 760-763, Иван Венедиков: 761-764). Според Именника на българските канове той произхожда от рода Угаин и управлява в продължение на три години.

Телец получава властта в резултат на бунта на българите срещу Винех. Византийският летописец Теофан Изповедник описва новия български владетел като „мъж злонравен, на възраст около 30 години“.

Веднага след възцаряването си канът събира войска и опустошава пограничните византийски области. Император Константин V Копроним незабавно отвръща на тези действия. На 16 юни 763 г. той се отправя с войските си на север. В същото време потегля и огромен византийски флот от 800 кораба по море.

Кан Телец привлича на своя страна 12 000 славяни и укрепва проходите в Балкана. Вместо да направи засада на ромеите, той се решава на открито сражение. Сражението при Анхиало (763 г.) започва в пет часа сутринта на 30 юни 763 г., неделя и продължава до вечерта, когато славянските отряди преминават на страната на ромеите. Българите претърпяват тежко поражение, мнозина са убити и пленени. По сведения на патриарх Никифор, самите ромеи също понасят големи загуби. Константин V не посмява да навлезе в старопланинските проходи. Той се връща в Константинопол и тържествено отпразнува победата си, предавайки на столичната тълпа пленниците, които са избити. Българите единодушно посочват Телец като виновник за поражението си. Той и приближените му са убити.

Кан Винех

Винех
кан на България

Управление 756-761 (?)
Роден 8 век
Починал втора пол.8 век
Предшественик Кормисош
Наследник Телец
Династия Укил (Вокил?)


Кан Винѐх е монарх, управлявал България от 756 до 760 г. (Васил Златарски: 756-761, Моско Москов: 754-760, Иван Венедиков: 754-760). Според Именника на българските канове Винех е от рода Укил (Вокил).

През 756 г. Констанитин V Копроним предприема пореден поход срещу България. Водената лично от императора сухопътна войска се среща с българите при крепостта Маркели (днешен Карнобат). В битката при Маркели кан Винех е разбит и принуден да сключи мир с византийците, като изпрати заложници в Константинопол. През 759 г. ромеите отново нахлуват в България, но са пресрещнати и разгромени в битката при Верегава. Въпреки всичко канът желаел мир с Империята, което му спечелва ненавистта и

Кан Севар

Севар
кан на България

Управление 721-737 (724-739)
Роден втора пол. 7 век
Починал 8 век
Предшественик Кормесий
Наследник Кормисош
Династия Дуло


Кан Сева̀р е български владетел, управлявал България в периода от 738 до 753 година (според Васил Златарски: 724-739, Моско Москов: 721-737, Иван Венедиков: 722-738). Той е четвъртият по ред български владетел в Именника на българските канове. Единствените доказано автентични сведения за кан Севар идват от Именника на българските канове. Той произхожда от управляващия род, т.е. е правнук на кан Аспарух. Историците смятат, че той е последният владетел от рода Дуло. По време на неговото управление, продължило 15 години, няма сведения за сблъсъци с Византийската империя.

Летописът с оспорвана и недоказана автентичност Джагфар тарихъ от (17-тиКормесий, който по непотвърдени данни бил убит от болярите си. В Джагфар тарихъ също се предполага, че самият Севар бива детрониран и умира две години след низвергването си. Същият този източник посочва Севар като баща на иначе неизвестния Кермек, който пък се посочва като баща на кановете Токту и Кардам. век) представя Севар като сина и наследника на

Кан Кормесий

Кормесий
кан на България

Управление 718-724 (714-721)
Роден втора пол. 7 век
Починал първа пол. 8 век
Предшественик Тервел
Наследник Севар
Династия Дуло

Кан Кормѐсий (721 г. - 738 г.) се смята за третия владетел на България. Името на третия български владетел липсва в Именника на българските ханове. Отбелязано е само, че е управлявал 28 год. и произхожда от владетелския род Дуло, т.е.: бил е непосредствен приемник на Тервел. Името на този „неизвестен“ владетел било Кормесий, както са го записали западните хронисти - според изричните им твърдения Кормесий бил „третият господар на българите“.

Впрочем това име се среща още по повод на събитията от мирния договор през 716 г. Според византийския хронист Теофан Изповедник от българска страна този договор e подписан от Кормесий. Но от други данни знаем с положителност, че по това време начело на българската държава стои кан Тервел. На това основание някои изследователи твърдят, че Кормесий бил съвладетел на Тервел и в качеството си на негов съуправител сключва договора от 716 г. Името на Кормесий е записано и в надписите около Мадарския конник. В запазената част от текста става дума за ежегодни данъчни вноски от злато, които Кормесий получава от василевса - изглежда, че при управлението мирният договор бива възобновен. В края на надписа се говори за развалянето на отношенията и за отстъпването на едно езеро на Византия.

Повече сведения за кан Кормесий понастоящем не са налични. Фактът, че при управлението му не са отбелязани военни действия между българи и ромеи, дава да се разбере, че е поддържал мирни отношения с Империята.

Анимирана Българска История, Animirana Bulgarska istoriq Bulgarian Histo...

СКРИТИ ПРАБЪЛГАРСКИ ПОСЛАНИЯ


Популярността на акростиха в най-ранната църковнославянска литература, може би се дължи на древната прабългарска традиция, за влагане в думите на скрит подтекст освен буквалното им значение. За което е благоприятствал и генеративният език на азите ЪЗъЕр, чиято система на словообразуване допуска близки по звучение думи, но с различно смислово съдържание.

Прабългарската дума “кобен”, която и до днес в българския език означава “съдбовен”, формално е образувана от ГъО – тяло, организъм, его, човек; ОБъ – живот, живо същество; Нъ – дава, отваря. Или ГъООБъ – човешки живот т.е. съдба и ГъООБъ Нъ – съдба дава т.е. съдбоносен. Много близко по звучение е КъО БъНъ – игла/стрела/ пета, “игла в петата” или “стрела в петата”. Една подобна словесна интрига дава повод за много асоциации на съдбовността с “убождане с игла”, както е в детските приказки, или с “ахилесовата пета”, където съдбата на героя-аз Ахил зависи от евентуално улучване на петата му със стрела.

В “Именника на българските канове”, митичния Авитохол е посочен като основател на Старата Велика България. Първият прабългарски вихтун /БъГъО ТъНъ – по-голям господар/ се счита за митичен не само поради посочената продължителност на царуване – триста години, но и поради легендата достигнала до нас от стари извори, че е бил откърмен от сърна. В древността легендите за подхвърлени деца, бъдещи основатели на велики царства, не са изключение. Митовете за Ромул и Рем откърмени от вълчица, за персийския цар Кир отгледан в семейство на говедар, са добре известни. Но дали и при Авитохол е спазена традицията на азите-прабългари, да влагат съществена информация в името на владетеля. За името Кир всичко е ясно. Къ ИРъ означава “роден наследник”. Буквалното значение на името Авитохол, АЙБъ ДъОКъ – небесна птица, “орел”, изглежда напълно подходящо за владетел от неговия ранг. Но ако го разгледаме по-внимателно, виждаме, че в него може да е заложена и друга символика. Формалното ОБъ – същество, животно /оттам идват: овен, овца, добитък, говедо,обитавам, обор и др./, е напълно възможно да означава и сърна или най-малкото да е съвсем близко до прабългарската дума за сърна /забележете, в такъв случай ОБъ АъЧъ – овца, буквално се превежда “малка сърна”/. Заедно с ШъЙО ЧъИ – пия човек; “човек, който пие”, “сучи” /днес има звучение: суча, цокам, сукал/; образуват ОБъ ШъЙОЧъИ – сърна суча. Или ако бъде интерпретирано по съзвучие с Авитохол, се произнася като Овицокъл или “сукал от сърна”. Изненадващо, но според мен напълно възможно, особено ако се има предвид неустойчивия преход Ш –> Ц -> Т в началото на думата, характерен за много прабългарски думи /напр. твирем, ШъБъРъ (Тъ)Мъ – девети; табан, Шъ БъАНъ – ходило; тукат, Шъ КъТъ – удар с ръка и пр./.

Не са издържали на изкушението да заложат скрит смисъл и при кръщаване на малкия Симеон с прабългарското име Лабас. Лъ БъЗъ – извор жар, “извор на жар”, което може да означава само лава, също и международното вулкан, което пък на прабългарски означава БъЛъ КъУНъ – велик кан /това понятие се превръща в нарицателно за “величие” в средновековните български представи - великан, белгун/ . Ето как още при кръщаване на третия Борисов син, в българското име на цар Симеон – Лабас е кодирано по-късното му прозвище Велики.

В годините след официалното покръстване на българите по административен път и особено след жестокото потушаване на възникналата съпротива сред някои управляващи български родове начело със самия княз Владимир - Расате, се е изисквало изключителна смелост при изявяване на каквито и да е било прабългарски езикови традиции, особено в полето на каноническата ортодоксална църковнославянска книжовност. Писателят Черноризец Храбър, наистина проявява значителна “храброст”, като включва в псевдонима си освен славянското Черноризец /което е означавало човек с расо, свещеник, монах/ и преводното му прабългарско значение ГРъРъ БРъ – черно платно.

Папата съветва Борис Първи, в отговор на негови питания, веднага да изгори всички стари прабългарски книги. За византийските “съвети” по същия въпрос, никой не храни илюзии, че може да са били по-благосклонни към прабългарските писмени паметници. “Именникът на българските канове” успява да мине през иглените уши на ортодоксалната православна цензура, благодарение на смелостта и чувството за синовен дълг на някой неизвестен български писар, който направо замаскирва списъка на българските канове между списъка на асирийските царе. Безумно смел трябва да е бил и онзи автор на “Рилския дамаскин”, който в църковнославянския текст за Вяра, Надежда и Любов, записва съответстващото народно българско Хъше Раши Некъа. КъЩъ – вяра; днес е запазено в думите хъш,хъс. РъЩъ – надежда; до днес се използва глагола рачи. НъГъОА – тъга, любовна мъка; останало в поезията ни като нега. Но най-важното от тези примери е, че те са били мотивирани от желанието, думите да достигнат до обикновения народ, а това съвсем категорично доказва, че огромното болшенство българи въобще не са разбирали църковнославянския език, защо той не е бил техния език. Всички писатели от 9-10 век, съвременници на събитията, свързани с административното покръстване на българите и въвеждане на църковнославянския език за официален език – като Черноризец Храбър, Йоан Екзарх и пр., в своите произведения говорят за българи и славянски език, но никога за български език. Пътешественици, посетили България през по-късното Средновековие с учудване констатират, че обикновените българи въобще не разбират службите в православните църкви, водени на църковнославянски език. И в този факт няма нищо уникално, защото подобно състояние се наблюдава във всички страни по света, където религиозният език се е различавал от говоримия език на населението. Например в Румъния до 19 век. Тук искам да споделя един фрапиращ пример за подчертано разминаване на църковнославянския език с говоримия български език. При необременената с толкова политически предпоставки българска католическа църква, обръщението към Всевишния е естественото българско “Баща наш,… ”. Докато в православния му аналог, звучи съвсем чуждо и неестествено, дори фалшиво “Отче наш,….”. В резултат, пълно несъответствие с християнската идея за Бог – баща и налагане на погрешния образ на Бог – свещенник /т.е. отче ; думата “отец” има и съвсем незначително приложение в смисъл на “баща” в българския език/. Ако се задълбочим малко повече, ще видим че последствията от изкривяване на основни християнски понятия, поради използване в църквите на небългарския църковнославянски език, са първопричина за трудно достигане на християнската ценностна идейност до широкото народно съзнание. Вследствие на което, ние и до днес се отличаваме със значително повишена склонност към атеизъм. И това е самата истина. Чуждият църковен език, на практика е блокирал достъпа на обикновените българи до идейната съкровищница на християнската вяра.

В годините на убийствено мракобесна диктатура, много знайни и незнайни българи, жертваха живота си, за да не угасне пламъчето на народната памет за българския род и език. За да не се покрие със забрава живородния български извор на сила и несломима вяра.

Моят списък с блогове

Admin

Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com
Discount Magazine Subscriptions - Save big!